De virtuele wereld ligt aan je voeten

Vijftig procent minder verloop binnen je bedrijf, dertig procent meer conversie op je website of al je honderd werknemers met één klik een training laten volgen. Dat zij n niet de minste resultaten. De tijd dat virtual en augmented reality alleen maar een ‘grappig extraatje’ waren, ligt ver achter ons. De realiteit is dat je deze technieken superslim kunt gebruiken binnen je bedrijf. Virtual Lab 17 bouwt toepassingen die baanbrekend zijn en écht resultaat opleveren. Oprichters Kelvin Leusink en Johan Brinkman nemen ons mee in die virtuele wereld.

Lees hieronder het hele artikel
 
global goal icon

In het kort

  • De tijd dat virtual en augmented reality alleen maar een ‘grappig extraatje’ waren, ligt ver achter ons. 
  • Virtual Lab 17 bouwt toepassingen die baanbrekend zijn en mooie resultaten opleveren. 
Van virtuele fotografie tot augmented reality

‘Ik zit al vrij lang in de virtuele toepassingen’, vertelt Leusink. ‘Een paar jaar geleden ontmoette ik Johan en samen zagen we dat er zóveel mogelijk was met deze technieken. In 2019 zijn we daarom echt als BV samen gestart en inmiddels zijn we met een vast team van 11 personen en een aantal freelancers. Het gaat als een trein en we zijn erg dankbaar voor de kansen die we krijgen. We doen zowel virtual reality, waarbij we een product, training of heel bedrijf digitaal in 360 graden vastleggen, als augmented reality, waarbij we een gedigitaliseerd product in de werkelijkheid kunnen plaatsen. Dat is heel makkelijk toepasbaar en heel toegankelijk. Zo werken we bijvoorbeeld voor een producent van krabpalen voor katten. Die modellen hebben we gedigitaliseerd, de klant kiest op de website een krabpaal uit en kan hem, gewoon met zijn mobieltje, op ware grootte plaatsen in zijn eigen huiskamer. Je ziet precies hoe hij staat en je kunt er zelfs omheen lopen. Het aantal retouren neemt daardoor gigantisch af, want mensen weten precies wat ze kopen.’

 

Brinkman vult aan: ‘Precies dat kunnen we doen voor allerlei andere producten, van meubels tot e-bikes. Je hebt dan geen dure productfotoshoots meer nodig, wij bouwen eenmalig een digitale studio waar we alle modellen neerzetten en met één druk op de knop heb je al je producten vastgelegd. Bovendien speelt Google ook steeds meer in op 3D: binnenkort komt er een nieuw tabblad in de zoekmachine waarbij je specifi ek kunt zoeken op gedigitaliseerde producten. Een consument kan die ene keukenmixer dan eerst aanklikken, even in zijn eigen keuken zetten en vervolgens kopen. Dus vanuit die hoek, zoekmachineoptimalisatie, wordt het ook steeds belangrijker.’

Levensecht leren

De kansen van virtual en augmented reality gaan nog veel verder dan alleen het online verkopen van producten. Brinkman vertelt: ‘We bieden ook virtual training aan. Daarbij bootsen we echte situaties na en leggen dat in een virtuele omgeving vast. Zodat mensen het écht beleven. Stel, je werkt als helpdeskmedewerker en er komt een boze klant aan je balie. Hoe moet je daarop reageren? Zo’n situatie maken we levensecht na door middel van een 360-gradenvideo in onze virtuele omgeving, zodat je dit kunt trainen. De medewerker krijgt dan bijvoorbeeld vier keuzes, elke keuze leidt weer tot een andere reactie van die boze klant. Ik kom oorspronkelijk uit het onderwijs, dus dit soort toepassingen vind ik geweldig. Mensen leren op deze manier zo veel meer dan wanneer ze alleen maar iets lezen of passief een instructievideo bekijken. En het is schaalbaar: je maakt de virtuele training één keer en kunt hem vervolgens door zo veel medewerkers laten volgen als je wilt.’ 

 

Leusink vult aan: ‘Die schaalbaarheid zien we ook terug in onze virtual employer branding. Dat is een mooie term voor het in 360 graden vastleggen van je bedrijf, met allerlei extra interacties, informatie, bewegende beelden en calls to action. Dat doen we bijvoorbeeld voor Randstad. Iedereen kan dan virtueel een bedrijfsbezoek doen of een functie in de praktijk bekijken. Wat ga ik precies doen als ik hier solliciteer? Je kunt je voorstellen dat dit leidt tot veel betere matches tussen mensen en bedrijven, met minder verloop tot gevolg. Plus: het is razend effi ciënt. Dankzij virtual reality kun je snel naar plekken waar je anders niet zo snel komt. Een bedrijf als Randstad kan niet aan de lopende band rondleidingen gaan geven, dus dan is dit een perfecte oplossing. En je bent heel toegankelijk voor potentiële medewerkers: kom gerust eens binnenkijken bij ons. Dat biedt kansen op de arbeidsmarkt. Dat zie je ook in een ander project waar we momenteel mee bezig zijn, in samenwerking met ROC van Twente. We brengen allerlei stagebedrijven 360 graden in beeld en organiseren ook digitale open dagen. Dat kun je heel interactief maken, door allerlei vragen te stellen, enquêtes te houden en gegevens te verzamelen.'

Je eerste virtuele stap

Volop kansen dus, in de digitale wereld. En er is nog een groot voordeel: alle data wordt vastgelegd. Leusink licht dat toe: ‘We bouwen altijd een dashboard, een soort overzicht van alle data. Stel je hebt zo’n virtual training laten maken, dan wil je natuurlijk ook inzien hoe je medewerkers die training doorlopen. Hoe hebben ze gescoord? Hoelang hebben ze er over gedaan? Alles is heel meetbaar, omdat alles digitaal gaat. Het wordt dus heel resultaatgericht gebouwd. Dat willen wij ook echt laten zien: dat virtual en augmented reality doelgericht ingezet kunnen worden, het is echt niet alleen maar entertaining. Gelukkig zien steeds meer bedrijven dit in, helemaal nu we meer locatieonafhankelijk zijn gaan werken. Daar sluiten onze diensten perfect op aan.’

 

Brinkman concludeert: ‘Er is zo veel mogelijk, voor zo veel bedrijven. We willen ook echt die partner zijn die meedenkt: kan virtual of augmented reality een fl inke toegevoegde waarde leveren binnen jouw bedrijf? Als het antwoord ‘ja’ is, gaan we kijken wat een mooie eerste stap kan zijn. Je hoeft echt niet meteen alles te digitaliseren. We kijken naar het gewenste resultaat: als een investering van 5.000 euro een halvering van het verloop binnen je bedrijf oplevert, dan is dat het waarschijnlijk zeker waard. De virtuele wereld is relatief nieuw, natuurlijk is het is een leukigheid, maar het is nog veel meer dan dat. Het verhoogt je conversie, het versterkt je merkbeleving en genereert aandacht voor je bedrijf. Redenen genoeg om het te proberen!’

Datum: 22 juli 2021
Bron tekst: INN'twente
Auteur: Veertje Heemstra
Beeld / video: Lars Smook